הפיל שבחדר

כאשר טיפולי פוריות לנשים נחוצים עקב בעיות אצל גברים

מיכל שונברון, MPH
ספטמבר 2024

מאמר זה מוקדש לכל הנשים שנאלצו להתמודד לבדן עם מסע הפוריות, כמטופלת, מתוך הבנה שזו “אשמתן”, בעוד בני זוגן ניצבו בצד הבלתי נראה.  

שתפי את המאמר עם מישהי  שאת מכירה שעוברת את התהליך וגם עם הרופא/ה נשים שלך

האמת הלא נוחה

בדרכים שבהן רופאים “מנהלים” בעיות אי פוריות – אולי לעולם לא תדעי שכמעט מחצית מכל בעיות הפוריות הידועות הן אצל הגבר. ברוב המקרים, אי פוריות ותת-פוריות של גברים אינם נגרמות בדרך כלל מכמות או מספר נמוך של זרע (למרות שמספר זה בהחלט ירד באופן משמעותי ב-50 השנים האחרונות); אלא זה נגרם על ידי זרע באיכות נמוכה, במיוחד תנועתיות (כמה מהר וישר הזרע שוחה ומתקדם) ומורפולוגיה (מבנה וצורות הזרע).

בעוד שגוף האישה הוא זה שנושא הריון, אין זה בלתי נמנע מבחינה ביולוגית שהיא חייבת לעבור טיפולי פוריות. מדוע נשים נושאות בנטל ובסטיגמה של אי פוריות כאשר הבעיה נעוצה ב-50% מהזמן בגברים?    

הנה כמה תשובות:

ב”רפואה המודרנית” אין כלים ל”תקן” זרע באיכות ירודה. אז עוקבים את הבעיה על ידי ביצוע הפריה חוץ גופית (IVF) על נשים, עם תאי זרע שנבחרו בקפידה.

רוב טיפולי הפריה חוץ גופית כיום נעשים עם הזרקת זרע בשם  ICSI– הליך שבו מוזרק זרע בודד לתא ביצית  (בצלחת פטרי, במעבדה). לאחר מספר ימים, הביצית המופרית מוזרקת אל הרחם (באמצעות קטטר), בתקווה שתתפתח כהריון בריא.  ICSI נעשה משתי סיבות: אחת, זה כנראה מוביל שיעורי הפריה גבוהים יותר (אך יש על זה מחלוקת מסוימת) ושתיים, כי אי פריון זכרי  זה נושא פחות מדובר, נחקר ומטופל ולכן הוא הפיל בחדר. מדוע זה הפך לטיפול ברירת המחדל? מכיוון שאיכות זרע ירודה הפכה לנורמה וזרע לקוי או פגום מפחיתים את הסבירות להריון בריא וללידה חיה. סיפור זה מאלץ אותנו ליישב שתי אמיתות לא נוחות נוספות: יותר מדי גופן של נשים עוברות “מתחת לסכין”, סובלות שלל טיפולים פולשניים, עם תופעות לוואי וסיכונים בריאותיים אמיתיים- לטווח הקצר והארוך. 

יתר על כן, כחברה, אנו שמים את האמונה והאמון הבלתי מעורערים שלנו במדע הרפואה ללא כל חשיבה ביקורתית או ניתוח.  אנחנו תופסים טיפולי פוריות כשיא הקידמה וכ-נס מדעי כאשר רבייה טבעית נכשלת ויחד עם זה, אנו שוכחים שה-IVF היא עדיין נמצאת בגדר של רפואה ניסיונית, ואנחנו הנשים, שפני הניסיונות של המדע (גם לאחר ארבעים פלוס שנות IVF) – שיעורי לידות החי (ההצלחה) עדיין נמוכים, רק כ- 25-30%. וכמובן השיעור יורד עם גיל מתקדם של האישה. זאת תעשייה ששווה יותר מ 35 ביליון דולר (וללא רגולציה).

בזמן שאנו אסירי תודה שטכנולוגיית פריון מאפשרת לנשים ולזוגות להביא ילדים לעולם, עלינו להיות זהירים וצנועים מול המציאות.  אחת הסיבות העיקריות לכך שאחוזי ההצלחה של הפריה חוץ גופית (המוגדרת כלידה של תינוק בריא שנולד בסוף הריון תקין) עדיין נמוכות היא שיותר מדי “הפריות מלאכותיות” גורמות לפגמים כרומוזומליים ולנזק ל-DNA.  וזאת תוצאה של שימוש בזרע לא איכותי/תקין. מכיוון שבדיקת זרע סטנדרטית  אינה בוחנת את הגורמים הגנטיים והאפיגנטיים של תת-פוריות גברית, והתוצאה היא אובדן הריון חוזר ואי-פוריות – דבר שמיוחס בעיקר לנשים!  קהילה קטנה של מדענים מתחילים להשמיע אזעקה שניתוח זרע היום יכול לפרש את הזרע כ”נורמלי” מבחוץ, אך ניתוח גנטי מבפנים יכול לפרש את הזרע כבלתי מתפקד/לא תקין.

לא רק שטכניקת ניתוח הזרע לא השתנתה בעשרות השנים, מסתבר שניתוח זרע מסורתי מוגבל מכיוון שהוא לא מנבא כלל למעשה את פוטנציאל הפוריות של גבר או את יכולת הזרע להגיע ולהפרות ביצית.  לפי הערכות, 15-30% מהגברים עם אי פוריות הם בעלי פרופיל זרע תקין! ישנה הסכמה רפואית הגוברת באיטיות שיש לפתח כלים חדשניים לאבחון וטיפול בזרע פגום ובתת-פוריות גברית.

עוד היבט הזוי, תאמיני או לא – אין התמחות רפואית ספציפית לבעיות זרע לא תקין. יש אנדרולוגים עבור מיעוט הגברים שחוסר הפוריות שלהם קשור לחוסר איזון הורמונלי. יש אורולוגים שיכולים לאבחן ולטפל ב-15% מהגברים עם דליות חסומות בשק האשכים המונעות יציאת זרע בשפיכה (האורולוגים מתמקדים בעיקר בטיפול בבעיות בכליות, שלפוחית ​​השתן והערמונית). ובסוף יש גניקולוגים שהם ה”מנהלים” דה פקטו את המסלול שמאפשר לנשים להיכנס להריון. 

אז עד שהמדע יוביל אותנו לאבחון ואפשרויות טיפול טובות יותר לגברים, כך נוכל להיות יותר פרו-אקטיביים לגבי הפער בין המינים סביב אי-פוריות ומי יקבל טיפול בנדון. 

להתנהג כמו שמדברים (walk the talk)

כצרכני בריאות וכמטופלים ומטופלות, עלינו להתעורר ולהודות בכך האמת: בריאות רבייתית  היא לא רק עניין של נשים. חייבים להכיר בעובדה שגברים תורמים חלק ניכר לתופעה הקרואיה “בעיות פוריות”. הדבר מצריך יותר תשומת לב. אי פוריות של הגבר צריכה לצאת מהארון.  בעוד שאנשי רפואה ומדע מחזיקים את הראש בחול, הם מחזקים את התפיסה התרבותית ש”עקרות” היא עדיין (או בעיקר) בעיה של נשים. המשמעות היא שאנו מפגרים מאחור ומתעלמים מהצורך הדחוף לחקור וליצור כלים חדשניים לאבחון וטיפול בהיבטים גנטיים של זרע ירוד.

 מה בני זוג יכולים לעשות

לקחת אחריות: גברים הם שותפים ויוצרים בפוריות שלהם. אל תיקח את הפוריות שלך כמובנת מאליו. הצטרף למעגל ולשיח ללא מבוכה ובושה. גברים והרופאים (גינקולוגים) המתקשרים עם זוגות על אי הפוריות שלהם צריכים לבלוע את הגאווה שלהם, לשים את אי הנוחות הפסיכולוגית בצד ולהיות מודעים יותר לגבי שכיחות אי פוריות הגבר והשפעתה על הבריאות הכללית. מודעות לפוריות היא לא רק עניין של אישה. יצירת הריון בריא היא באחריות המשותפת ששייכת לשני בני הזוג באופן שווה.  

 לשאול שאלות: לאחר ביצוע ניתוח זרע- בקש מהגינקולוג להסביר באופן ברור, שקוף ומדוייק את תוצאות הבדיקה שלך, כי לעתים קרובות הם לא עושים זאת! רופאים רבים ימנעו את אי הנעימות של יידוע גבר על איכות הזרע הירודה שלו, כי הדבר עלול לפגוע בתחושת הגבריות והערך העצמי שלו (להבדיל- אין בעיה ליידע אישה על בעיותיה). החישוב של הרופא הוא כך: בסופו של דבר- מכיוון שהאישה היא זו שתיכנס לטיפולים, ניתן לחסוך עוגמת הנפש של בן הזוג  לגבי “החדשות הרעות” שמשהו לא בסדר איתו. הטכנולוגיה מאפשרת בחירה של זרע בודד איכותי, הזרקתו לביצית והחזרתה של ביצית מופרית במעבדה בחזרה אל הרחם, בזמן שזוג מתפלל שיתפתח הריון בר-קיימא.   

 לחנך את עצמך: אם לא קיבלת תשובה מספקת מהרופא – לך הביתה וחפש בגוגל “איך לפרש תוצאות ניתוח זרע”. זה לא מדע טילים; אתה יכול בקלות לגשת למידע זה באינטרנט. אם אתה מבין שתנועתיות הזרע והמורפולוגיה שלך נמוכות/גבוליות נמוכות – שקול את הדרכים הרבות שבהן אתה יכול לשפר את הפוריות שלך. בין היתר ניתן לרדת במשקל במידת הצורך, לעבור לתזונה בריאה ומאוזנת יותר ולהכיר את החשיבות של ויטמינים ותוספי תזונה. זרע תקין דורש אורח חיים בריא: שינה סדירה, עיסוק בפעילות גופנית, טיפול והפחתת לחץ בחייך. כמו כן, אל תחכו יותר מדי זמן. הגיל הוא גם גורם. באותו אופן שבו חוסר איזון של מחזוריות והעדר ביוץ יכולים לפגוע בבריאותן של נשים, אי פוריות והעדר זרע תקין יכולים להזיק את בריאותם של גברים. חשוב לחבר את הנקודות! 

 הימנע מבחירות אורח חיים לא טובות: ידוע שגורמים חברתיים וסביבתיים רבים פוגעים בפוריות הגבר: טמפרטורות גבוהות, חשיפה לקרינה אלקטרומגנטית (כולל מחשבים ניידים, וניידים סלולריים), זיהומים המועברים במגע מיני (ללבוש קונדומים אם יש עוד בנות זוג!), אלכוהול, טבק וקנאביס, כימיקלים במזון מעובד. הימנע מספורט מסוכן שעלול לגרום לפציעה באשכים. הימנע משימוש בסטרואידים ו/או תרופות המנפחות שרירים. לגבי שימוש בתרופות פסיכיאטריות (SSRI’s) ידוע שתרופות אלה פוגעות בפוריות בגברים ונשים כאחד. במידה ורוצים להיכנס להריון יש להתיעץ עם הרופא המטפל או ממוחה בתחום. 

 תהיו בריאים יותר- וכמה שיותר מוקדם יותר טוב.  לעשות כל מה שאפשר כדי להימנע ממחלות כרוניות, שכן רובן (והתרופות שהן דורשות לטיפול) ישפיעו על הפוריות שלך. תזונה לקויה עלולה להוביל למחלות במערכת העיכול, השמנת יתר, עמידות לאינסולין וסוכרת מסוג 2, מחלות לב ועוד. זא אומר גם לטפל בהפרעות בתפקוד המיני.

עלות השתיקה

אם עשינו סדר מול המציאות, עלינו להסכים שצריך לחסוך מנשים את הנטל של טיפולים פולשניים במטרה להשיג הריון באופן טבעי יותר ולא מלאכותי. עלינו לקבל את הערך שאחריות הדדית צריכה להיות שותפה לשני בני הזוג. הסטטוס קוו הוא מעבר לעצוב, מזעזע ולא צודק. אם נשמור על קשר השתיקה כי אנו מפחדים מרופאים או מכבדים אותם בגלל הכוח שלהם- אנחנו משלמים מחיר. אם נמשיך לשתוק מתוך אמונה שאין לנו את הכוח להשמע ולגרום לשינוי, גם משלמים על זה מחיר כבד. הגיע הזמן להרים את הצעיף מעל העיניים כדי להכיר בבעיה ולהפוך לדוברי שיח ציבורי ושיח מול אלה ש”מטפלים” בנו. הרי זה הבריאות שלנו ואיכות החיים שלנו. אנחנו חייבים את זה לעצמנו, לילדינו, משפחותינו וחברינו- לתפוס את האומץ ולדבר אמת אל השלטון. אם אין אני לי מי לי? וכשאני לעצמי מה אני? ואם לא עכשיו אימתי? 

 

 

משאבים והפניות (אנגלית):

Infertility and Men, 2023

How Male fertility changes with age, 2023

Frequency, morbidity and equity — the case for increased research on male fertility, 2023

Male fertility as a marker for health, 2022

The Gender Gap in the Diagnostic-Therapeutic Journey of the Infertile Couple, 2021

Male infertility is a women’s health problem, 2020

Male infertility testing: the past, present, future, 2019

The role of sperm DNA testing on male infertility, 2017